ArlaFondensMADlejr.jpg

Arla Fonden har oprettet madlejrskoler landet over for elever i 6.-7. klasse. På disse madlejrskoler lærer børn at lave mad og kende råvarerne, og der sættes fokus på sundhed, trivsel og bæredygtighed.

MADlejr har til formål at give de deltagende elever en oplevelse af, at de kan lave mad, og at det er sjovt og vigtigt at kunne lave mad; at natur, mad og måltider har betydning for deres hverdag; og at det praktiske omkring madlavning og måltid er med til at udvikle ens egen og ens klasses trivsel og fællesskab. Der arbejdes med mad, sundhed og natur både før, under og efter lejrskoleopholdet.

Selve opholdet varer 5 dage og koster 500 kr. pr. elev, hvilket blot dækker 20% af de faktiske udgifter – resten dækkes af Arla Fonden.

ArlaFonden_logo.jpg

På denne måde tager Arla Fonden et aktivt medansvar for den danske madkultur, der ligger til grund for virksomhedens eksistens. Arla Fonden støtter ikke blot den etablerede madkultur, hvilket formentlig ville bibringe en større og umiddelbar brand value – i dette tilfælde støtter de det, man kan kalde madkulturens vækstlag: Fremtidens kokke og råvareforbrugere igennem viden og oplysning.

Dermed er Arla Fonden et eksempel på, hvordan virksomheder bør tænke, når de bedriver CCR: Man skal ikke kun indgå partnerskaber med de i forvejen etablerede. I stedet bør man støtte vækstlaget og lave samarbejder med morgendagens talenter, for dermed at sikre, at man genererer en kulturel og kunstnerisk talentudvikling – frem for blot reproduktion.

Udover at etablere MADlejr har Arla også indgået et samarbejde med Aarhus 2017 om at støtte kulturprojekter med fokus på madlavning.