Artbizz har faciliteret ti partnerskaber hvor nordjyske virksomheder og uddannelsesinstitutioner er gået sammen med forskellige kunstnere om en række konkrete udfordringer – med markant udbytte for alle parter.

Fokus har været på alt fra bedre afstresning og medarbejderinddragelse til nye undervisningsmetoder og kunstnerisk formidling af kommercielle produkter.

Kulturaftale Nordjylland.png

Alle partnerskaberne er blevet effektmålt, og ambitionen er at udbrede projektets metoder til resten af Danmark. Partnerskaberne er en del af KulturKANten under Kulturaftale Nordjylland.

Læs om de ti inspirerende partnerskaber herunder, og læs mere om Artbizz Nord og resultaterne af projektet her.

 
Artbizz_FF.jpg

FF Skagen & Karsten Auerbach

Stærkere virksomhedskultur gennem medarbejderinddragelse

Ovenpå en krise, et direktørskifte og en fusion ønskede ledelsen i FF Skagen at tydeliggøre virksomhedskulturen gennem inddragelse af medarbejderne.

Dette skete i form af en heldagsmaleworkshop med Karsten Auerbach og et ugelangt besøg, hvor han malede 10 billeder i fabriks- og administrationslokalerne, inspireret af samtaler med medarbejderne undervejs.

 
Artbizz_Himmerland.jpg

Himmerland Boligforening,
Leo og Nick Griffin & Knauf

Skylounge med unikke gipsplader, der forbedrer både æstetik og akustik

En skylounge på 17. sal med dårlig akustik. Dette var udfordringen for Himmerland Boligforening, der ejer og administrerer Larsen Waterfront-bygningen i Aalborg.

Til at løse denne udfordring indgik boligforeningen et partnerskab med kunstnerne Leo og Nick Griffin, som sammen med gipsvirksomheden Knauf udviklede og fremstillede unikke gipsplader, som både forbedrede lokalets æstetik og akustik.

 
Artbizz_BangOlufsen.jpg

Bang & Olufsen & Henrik Sundh

Hurtigere afstresning takket være en unik, musikalsk stol

En interaktiv stol, der kobler musik til hurtigere afstresning. Sådan lød Bang & Olufsens ambition, som de er gået sammen med komponisten og lydkunstneren Henrik Sundh om at indfri.

Sundh har komponeret forskellige musikalske byggesten med forskellige lyde og motiver, som – afhængigt af stolens reaktion på eksempelvis brugerens vejrtrækning – kombineres og moduleres til et unikt værk hver gang.

 

Aalborg Universitet & Ellen Kilsgaard og Anu Rajala-Erkut

Ny undervisningsmetodik sikrer kompetencer inden for bevægelse

Der er et voksende marked for designinnovation af hverdagsprodukter og services, der inddrager krop og bevægelse. Det har skabt et behov for, at studerende får kompetencer til at forstå, gengive og tilskynde til bevægelse i spil, apps og produkter.

Danserne og koreograferne Ellen Kilsgaard og Anu Rajala-Erkut har sammen med Aalborg Universitet udviklet en ny undervisningsmetodik, der imødekommer netop dette behov: Embodied Interaction through Movement – eller blot EIM.

 

Klitmøller Collective & Peter Alsted

To-i-én-formidling af tøjmærke og surfmekka

Når et tøjmærke har stærke rødder i et bestemt geografisk område, bør brandingen af mærket oplagt fokusere på dette område. Det har man indset hos Klitmøller Collective.

Frem for blot at producere traditionelt markedsføringsmateriale, er virksomheden i stedet gået sammen med filmskaberen og forfatteren Peter Alsted om at producere korte film, som formidler Klitmøller som det unikke område, det er – en fiskerlandsby med masser af kulturarv og en ny identitet som Nordeuropas surfmekka.

 

NEBULA & Viggo Steincke

Lyden viser vej – og skaber lyst til at blive længere

NEBULA, en klynge af seks mikrovirksomheder, ønskede at udvikle en torveplads med lokale madvarer i den nye bydel Cloud City, som åbner i 2019.

Partnerskabet mellem NEBULA og komponist og producer Viggo Steincke havde til formål at udvikle to oplevelsesprodukter: Dels et, der viser vej til torvepladsen, dels et, der skal få folk til at blive på den i længere tid. Det resulterede i henholdsvis Lydstien og Lydtræet.

 

Trivselshuset Tanja Gudiksen & Sune Christoffer Abel

En ny måde at tale om stress på

Det kan være svært at tale om sin egen oplevelse af stress. Denne erkendelse var udgangspunktet for partnerskabet mellem Trivselshuset Tanja Gudiksen og skuespiller og manuskriptforfatter Sune Christoffer Abel fra Limfjordsteatret.

Sammen udviklede de et koncept, hvor typiske stresssituationer blev iscenesat af Abel og overværet af medarbejdere og ledere. Iscenesættelserne blev kombineret med oplæg og debatter.

 

Slow Works & Peter Alsted

Kunstnerisk formidling af møjsommelig tøjproduktion

Kærlighed til møjsommeligheden på bekostning af hastigheden er grundstenen i designvirksomheden Slow Works, som har hjemme i Klitmøller. Slow Works producerer unikatøj med egne designs og mønstre.

De indfarver selv stof og syr tøjet med hjælp fra den lokale skrædder. Virksomheden indgik partnerskab med filmskaberen og forfatteren Peter Alsted, som fik frie hænder til at formidle produkterne og deres tilblivelse gennem tekst, fotos og grafik.

 

Trekanten Bibliotek og Kulturhus & Pernille Sørensen

Fra leverandør til facilitator af borgernes egne kulturkoncepter

Når man er en lukningstruet kulturinstitution i et socialt udfordret område, må man tænke nyt, hvis man vil sikre sin overlevelse. Det gjorde Trekanten i Aalborg Øst ved at indgå i et partnerskab med skuespiller, sanger og kunstnerisk konsulent Pernille Sørensen.

I fællesskab har de vendt hele processen på hovedet, så Trekanten er gået fra at være leverandør af kulturoplevelser til i stedet at facilitere de lokale borgeres egne kulturkoncepter.

 

University College Nordjylland &
Lars Ditlev Johansen og Viggo Steincke

Involverende formidling for lokale museer og teatre

UCN i Hjørring ønskede at udvikle en ny pædagogisk metode med fokus på involverende formidling. Til dette gik de sammen med skuespiller Lars Ditlev Johansen og komponist og producer Viggo Steincke.

Omdrejningspunktet var lokale museer og teatre, som skulle blive bedre til at involvere børn i deres formidling, og de pædagogstuderende skulle samtidig lære kulturinstitutionernes betydning for lokalsamfundet. Den resulterende metode skulle samtidig kunne bruges i andre sammenhænge.