Konferencen CULTURCONOMY blev afholdt på Nationalmuseet den 8. november 2016. Her blev det præsenteret, hvordan strategisk anvendelse af Corporate Cultural Responsibility (CCR) kan skabe vækst og innovation gennem samarbejder mellem kunstnere, kulturfolk og erhvervslivet.

Med udgangspunkt i Christian Haves bog, Den nye guldalder – kunsten som vækstmotor præsenterede CULTURCONOMY en vifte af interessante cases, hvor partnerskaber mellem virksomheder og kunstnere og kulturfolk har ført til imponerende resultater – både økonomisk og kreativt.

”Dristighed og nytænkning er påkrævet for at blive en succesfuld virksomhed i fremtiden. Derfor har virksomheder brug for kreative folk og kunstnere. Kunst og kultur skal blive en aktiv del af måden, man driver virksomhed på."
– Claus Strue Frederiksen

 

Desuden bød konferencen på brugbare redskaber og den nyeste viden indenfor Corporate Cultural Responsibility. 

Alt sammen noget, der vil bidrage til virkeliggørelsen af målet om, at CCR-partnerskaber bliver en naturlig del af samfundet.

 

”It took 5 years to build Google Cultural Institute. I was working for a gigantic brand with a non-profit thing. There wasn’t a hidden agenda. The mentality was ’let's just try it’. It didn’t have to have return-on-investment.”
– James Davis

”Det kræver, at man begge har et stort mod. Det kræver også, at man har en stor åbenhed, og at man har respekt for hinandens måder at arbejde på, fordi det er meget forskellige måder, man arbejder på – og det er det, som er enormt givende."
– Annette Meyer

Talere ved CULTURCONOMY:

  • Bertel Haarder, kulturminister

  • James Davis, Alligator & tidl. Google Cultural Institute

  • Josefine Klougart, forfatter og medstifter af Forlaget Gladiator

  • Claus Strue Frederiksen, filosof

  • Trine Bille, CBS

  • Per Høgh Sørensen, Ringkøbing-Skjern Kommune
  • Annette Meyer, designer

  • Rasmus Wiinstedt Tscherning, Creative Business Cup

  • Anja Enggaard, Call me

  • Ulrik Bülow, Otto Mønsted A/S

  • Allan Hansen, Nordisk Film

  • Patrick Borre, Billetto

  • Christian Have, Have Kommunikation

 

 

Billeder fra CULTURCONOMY: