ReptitleYouth.jpg

Mercedes-Benz har været engageret i kulturen i årevis, men i lang tid har de kulturelle aktiviteter hovedsageligt taget udgangspunkt i passive sponsorater, hvor virksomheden groft sagt giver penge og til gengæld får deres logo på plakaten og en bil i foyeren. Men nu har virksomheden skabt kulturlaboratoriet Prxjects by Mercedes-Benz, som har til formål at indgå i aktive partnerskaber og skabe ægte værdi både for Mercedes-Benz og kulturverdenen.

Måden, som initiativet skal skabe værdi for kulturen på, er ved at sikre muligheden for ambitiøse eksperimenter drevet af kunstneriske visioner – fremfor blot at gå på jagt efter det næste hit. Initiativet ligger i direkte forlængelse af den vision, som Mercedes-Benz har navigeret efter siden virksomhedens grundlæggelse – ”Das Beste oder Nichts”. At opnå det bedste forudsætter netop kompromisløs eksperimenteren, uanset om det handler om bildesign eller kunst.

Med andre ord er initiativet dermed et udgangspunkt for at indgå partnerskaber på et værdifællesskab og dermed kunne skabe projekter, der gavner både virksomheden og kulturen. Et eksempel er engagementet i den danske kunst- og musikscene og partnerskabet med bandet Reptile Youth, som blev lanceret i forbindelse med udgivelsen af bandets andet album, Rivers That Run For A Sea That Is Gone, som udkom den 10. marts 2014.

reptile-youth-web1.png

"De udfordrer og udvider grænserne for, hvad man kan med musikken, og det er en filosofi, vi deler. Det er også derfor, vi tror på, at vi med samarbejdet kan skabe noget, der ikke er set før,” har Rikke Hamilton, Sales & Marketing Manager for Mercedes-Benz personbiler i Danmark, fortalt om partnerskabet.

Konkret har partnerskabet manifesteret sig blandet andet i smug-lytte-ture for fans, pop-up-koncerter og produktionen af fem live-videoer optaget fem forskellige steder.

“Vores passion er at skabe ny musik og forhåbentligt give nogle fede oplevelser videre til vores fans. Gennem samarbejdet med Mercedes-Benz får vi endnu flere muligheder for at bringe musikken, og dét vi har på hjerte, ud til en meget større skare af mennesker,” har Mads Damsgaard Kristiansen fra Reptile Youth fortalt.

Om den overordnede CCR-strategi fortæller Rikke Hamilton følgende:

"Med vores involvering i mode, medier og musik kan vi give vores kunder nogle unikke oplevelser gennem f.eks. modeshows, filmvisninger eller koncerter samt en masse interessant indhold gennem de digitale kanaler. Forhåbentligt kan vi også få flere danskere til at rette blikket mod Mercedes og udvide den opfattelse og ikke mindst oplevelse, de har af og med vores brand. Vi vil gerne tilbyde mere!"