D

Christian Have er kreativ direktør for Have Kommunikation, Skandinaviens største kommunikationsbureau på kulturområdet, som han selv grundlagde i 1983. Han har formuleret definitionen af Corporate Cultural Responsibility og forklaret og formidlet begrebet i bøgerne Ansvar eller anarki og Den nye guldalder. Begrebet sætter han desuden fortløbende på dagsordenen som foredragsholder og debattør, såvel som gennem sit arbejde for Have Kommunikation.

 

Marianne Jelved er medlem af Folketinget for De Radikale, og hun var kulturminister fra 2012-2015. Som minister har hun spillet en rolle i arbejdet med at få sat Corporate Cultural Responsibility på dagsordenen gennem sin deltagelse og sit engagement ved CCR-mødet i april 2015 på Teatret ved Sorte Hest, som blev arrangeret af Kulturministeriet og Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi.

 

Hanne_Lindblad.jpg

Hanne Lindblad er tidligere CEO for Call me, hvor hun stod i spidsen for den prisvindende “Tal ordentligt”-kampagne og samarbejdet med Lighthouse X. I dag arbejder hun som strategisk rådgiver, TRUST-ekspert, foredragsholder og partner hos virksomheden MäRK. Det er især arbejdet med “Tal ordentligt”, der har åbnet Hannes øjne for den verden af muligheder, der venter de virksomheder, der arbejder med CCR. Hun oplevede, hvordan kampagnen gjorde det muligt for en kommerciel aktør at have dyb relevans for samfundet, og hun karakteriserer arbejdet med kulturen som at få vasket sine øjne og se verden på ny.

 

Emmet Feigenberg var skuespilchef hos Det Kongelige Teater fra 2008 til 2015, og han er fra 2017 direktør for Østre Gasværk Teater og Republique, som er fusioneret under navnet Østerbro Teater. I løbet af sine syv år som chef etablerede han Skuespilhuset som ny nationalscene for dramatikken. Som medinitiativtager til at sætte CCR på dagsordenen i Danmark ønsker han at sikre udviklingen – og ikke afviklingen – af Danmark som kulturnation. At udfordre den vanetænkning, der placerer de forskellige dele af civilisationen i skarpt adskilte kasser, departementer og sektorer. Fordi han tror på, at vi på tværs af den gamle kasseopdeling har meget mere at give hinanden, end vi i dag er bevidste om.

 

Pernille Stokholm Bøg er partner og Head of Marketing, Communication & Academy hos PwC. Hun har tidligere været hos Deloitte som konsulent og herefter Ernst & Young efterfulgt af Lead Agency. Hun har været teateranmelder og medlem af Reumert-juryen. Hun er med i initiativgruppen, fordi hun har indsigt i begge verdener via sin baggrund og erhvervsmæssige erfaring. Pernille har en grundlæggende overbevisning om, at der findes det, man kan kalde "et tredje bedre", som kun kan opstå, når de rette parter forenes for at skabe noget, der er større end dem selv hver især.

 

Ulrik Bülow er administrerende direktør for Otto Mønsted A/S, hvor han er ansvarlig for at investere den halve milliard kroner, der danner grundlaget for uddelingerne fra den velgørende fond Otto Mønsted. Han er blandt andet tidligere direktør for Sonofon, og det var her, han især erkendte, at jo mere ‘hi tech’ et produkt er, jo mere kræver det, at der tilføres ‘hi touch’ – altså et menneskeligt element. En regel, der ifølge Bülow har været kendt siden oldtiden, men som de seneste årtier med voksende globalisering og øget vidensteknologi desværre er blevet fortrængt. Det er denne erkendelse, som han som CCR-initiativtager ønsker at få sat på dagsordenen.

 

John Norden er CEO for Mybanker Group A/S, som han selv grundlagde i 2000. Han finder det afgørende for den danske kultur og den danske selvforståelse, at kulturen bliver og forbliver en del af samfundet. I 1800-tallet, under den oprindelige guldalder, havde erhvervsfolkene stor kontakt med de største kunstnere i tiden – eksempelvis H.C. Andersen, Thorvaldsen, Carl Bloch og Edvard Grieg – og dette gav begge parter indhold og værdi. Derfor falder det John helt naturligt at støtte op om og være aktiv i den nye guldalder, fordi han kan se resultatet fra den første guldalder med 100-årsbrillerne på. Kulturen kan på mange niveauer være en meget skattet samarbejdspartner med erhvervslivet, fordi der er tale om overskud for begge.

 

 

Støttegruppe